Hogyan legyen jobb időbeosztásod?
Amikor az ügyfeleimet megkérem, hogy sorolják fel a legnagyobb időrablókat az életükben, szinte mindig felmerül a „közösségi média”, „görgetés”, esetleg „netflix”.
Pedig nem!
A legnagyobb időrablók valójában az energiarablók – minden olyan tevékenység, ember, helyzet, ami nem tölt, hanem szívja az energiádat. Ez érthető, hiszen az időgazdálkodás is tulajdonképpen az energiánkkal való gazdálkodást jelenti: aki tudja irányítani, hogy akkor dolgozzon, amikor alkotói energiája magasan van, és akkor töltődjön, amikor alacsonyan, minden bizonnyal hatékonyabban vezeti a vállalkozását.
Határok kijelölése segít az energiánk megőrzésében
Nézzünk néhány példát, amikor viszont nem hatékonyan menedzseljük az energiánkat:

- Nem tudunk dönteni, napokig, hetekig, hónapokig (túl)agyalunk egy egy dilemmán. Abban bízunk, hogy a gondolkodás, másokkal való megtárgyalása, mellette-ellene lista meghozza a döntéssel kapcsolatos jóérzést és mutatja a helyes irányt (spoiler alert: nem fogja).
- Nem merünk megválni egy nehéz ügyféltől, beszállítótól, alvállalkozótól vagy munkatárstól. Abban bízunk, hogy idővel megváltozik, és végre tudunk vele együttműködni és érti, mit várunk el tőle (spoiler alert: nem fog).
- Nem visz rá a lélek, hogy megszüntessünk egy terméket/szolgáltatást, ami már nem okoz nekünk örömöt, nem érezzük magunkának vagy csak szimplán megnőtt a költsége. Ennek a hátterében az ún. lift-szindróma áll – ha már 10 percet vártunk, várunk még ötöt. Sokszor úgy érezzük, hogy kár veszni hagyni a befektetett energiát és időt, mert az biztosan meghozza a várt eredményt (angolul: sunk cost).
Minden egyes időrablónál pontosan tudjuk, hol rontjuk el.
Pontosan tudjuk, hogy kompenzálunk vagy egy rossz érzést tompítunk pótcselekvéssel. Az elsőnél annyira erős a kudarctól való félelem, hogy könnyebb azt mondani „nem tudom”. A másodiknál annyira félünk a konfliktustól, hogy inkább benne maradunk a rossz kapcsolatban. A harmadiknál pedig annyira ijesztő a siker, hogy inkább elkezdjük szabotálni azzal, hogy nem a megfelelő lépéseket tesszük meg.
Az ügyfél útja program abban nagyszerű, hogy minden kifogás szagú magyarázatot ismerünk – hiszen magunk is számtalanszor használtuk. Segítünk, hogy a gondolkodásmódod és a technikai tudásod is naprakész legyen ahhoz, hogy meg le tudj számolni az időrablókkal.
Feladatok, priorizálás, SIKER!
A munka módszerünkkel megtanulsz feladatokat pontosan megfogalmazni és időkeretet társítani hozzá. Leszámolsz a halogatással, mert megtanulsz megküzdeni a negatív érzelmekkel. A már elvégzett feladatok elégedettség érzéssel töltenek el, emelik az önbizalmad és a tettvágyad.

Aki egyszer megtapasztalja, milyen rendszerben gondolkodni, és egyenként kipipálni a rendszer építését szolgáló feladatokat, soha többé nem vágyik vissza a tűzoltásos káoszba.